Havnesæsonen

 

For mange havde havnen en speciel plads i hjertet. Når havnefolkene startede med at klargøre LCM bådene, kranerne og alt det andet udstyr som skulle klargøres, var det tydeligt tegn på arktisk forår.

LCM: Landing Craft Mechanized - Landgangsbåd.

Frem til midten af firserne kom der hvert år i juni måned et hold havnearbejdere. De var indkvarteret i et par gamle barakker i den gamle lejr. Barakkerne var elendige og utætte. Oliefyrene var fra engang i halvtredserne og havde det med at eksplodere en gang imellem, hvilket betød at barakkerne var lettere tilsodet, og fremstod altid lidt beskidte.

Men havnearbejderne skulle kun sove og arbejde, så det betød ikke så meget. Som en sagde: en havnearbejder har 2 sæt tøj, - tissetøjet og arbejdstøjet.

Fra midten af firserne kom der kun specialister op til havnen, resten af havnearbejderne var håndværkere og andet godtfolk inde fra basen.

Havnen havde deres egen kok tilknyttet den lille messe, og selv om det var samme menu som inden på basen, var maden altid en tand bedre, fordi kokken kunne gå og kræse lidt mere over maden.

En gang hvert år tog en udvalgt del af havnearbejderne på "Sømærketur". Øvelsen bestod i at efterse og male de sømærker som skibene navigerede efter. En gammel bus som var indrettet til kabys og kahyt, samt et lokum, blev sat ombord i en LCM båd, og så var der klar til afsejling. Det tog en uges tid inden de var hjemme igen.
Kokken sørgede for rigeligt proviant, så folkene ikke skulle gå sultne i seng.
Der var officielt alkohol forbud på disse ture, men rygterne antydede at forbuddet ikke helt blev overholdt.

Det var ikke bare på havnen man havde travlt, overalt på basen skulle der gøres klar til havnesæsonen. Der skulle ryddes op på lagre og gøres plads til de nye varer.

Havnevejen skulle repareres. De stykker der ikke var asfalt på, skulle have mere jord kørt på, og den skulle kompaktes og jævnes. Det gjorde ikke havnevejen til en god vej, men tålelig.

Fuelsfolkene skulle flyttet rundt på alle produkterne så der var plads til nye forsyninger af jetfuel, diselolie og benzin.

King Kongs kran havde det med at svigte en gang imellem. I alle årene skete der noget med kranen, når den første pallet med frisk øl blev hejst fra borde. Kranen kom til at sætte den lidt hårdt på kajen, så paletten gik i stykker. Så skulle der selvfølgelig ryddes op, og så røg der jo nok en frisk pilsner eller to ind under jakken. Det sluttede da man gik over til at sende alle varerne i containere.

BXen holdt som regel udsalg af gamle øl inden det første skib ankom. Øllene var ofte mere end et år gamle og der var små trevler i øllet og det smagte af rust. Men virkningen fejlede ikke noget, så de blev for det meste solgt.
Man vænnede sig til den specielle smag i løbet af året. Kom man tilbage fra ferie og havde smagt dejlige langhalsede pilsnere, smagte de gamle øl aldeles forfærdeligt. Man skulle heller ikke skænke de de gamle øl op i glas, da mange af dem var fyldt med trevler og andet ubestemmeligt.

 

Her er så Dytterens billeder fra 1986 til 1988, samt billeder af Tom Hansen fra 1975 - 1980:

Op til midten af firserne blev LCM at bådene trukket påland hver år, og skubbet ud med en doser. King Kong ser efter at doseren ikke beskader skruerne

Travhed på kajen under skibsanløb

LCM båd som er ved at ligge til kaj

I midten af firserne blev der etableret et slæbested, så bådene kunne hales på land med et spil.

60 ton Grove kran til reparation i smedjen

Losning af Nuka Ittuk. Et KGH skib med forsyninger til den civile side og basen

Skib for anker i indsejlingen til Camp Lloyd

Olietanker som losser. Ligger fortøjet til bøjer, og pumper olieprodukter via en undersøisk rørledning.

Green Wave. Amerikansk containerskib som leverede forsyninger

Kran som losses fra skib til prammen

LCM bådene løftes op på dollyerne

UPS, det ser ud som om driveren har glemt at låse traileren til trækkeren

Ford Crew Cab på vej ud over skibssiden

Renovering af skibsmotorerne. Den kolde smed og Henrik

Skibsmotorerne. Hver LCM var bestykket med 2 stk Detroit 2 takts dieselmotorer, hver ca 250 heste. Dytteren beundrer.

Pram og LCM både fyldt men palletgods

"Den nye havnebygning"

Motorerne løftes ombord

Svendene hygger sig

Dytteren som trucker

Smedeværkstedet. Claus, Henrik, Dytteren og Fedtmule

Der var ikke altid lige travlt. Fedtmule og Cirkusdirektøren

Fest i den gamle havnebygning

Hygge i bussen under en sømærketur

Sejlads og afslapning

Sømærke med acetylen lanterne

Sømærke males

Champangedrengen tager en slapper

Sømærke males

Højt til vejrs

Venter på tidevand

Skipperen må have fået et par bemærkninger fra resten af besætningen

LCM bådene kunne gå helt ind til land mange steder

Idyllisk

Sejlads

Moskusokser

Smukt

Raymond og Bundproppen

LCM både fortøjet på siden af en pram

Dengamle lejr år 1942

Den gamle messe/kaffestue på havnen

LCM med klappen nede for at gå på "stranden"

Henning Hoppe ombord på skib

Foto:Tom Hansen

Foto: Tom Hansen